Brev:
Bedre rytme med flaske - særligt om natten
24. maj 2016
Alder:
4 mdr.
Bedre rytme med flaske - særligt om natten
Hej Helen
Min datter på 4½ måned har haft en rigtig god rytme i forhold til nat, hun plejer at puttes mellem 20.00-21.00 - før er hun ikke træt. Hun plejer at vågne mellem 02.00-03.00 og så få ca 150 ml MME. Derefter sover hun til mellem 06.00-07.30.
Nu er hun begyndt at vågne allerede ved 01.00 tiden og igen mellem 04.30-05.00. Jeg kan se hun er træt ved 05.00 tiden, men hun vil ikke falde i søvn igen - når hun så kommer op klarer hun helt op og vil derefter gerne lege og er derefter ret så træt efter en lille time.
Jeg har ikke noget i mod at stå tidligt op med min datter, men det bekymrer mig, at hun har øget indtaget af MME om natten, når hun snart skal kunne sove uden. Vi var ellers snart på det stadie, at hun skulle sove på eget værelse i samråd med vores egen sundhedsplejerske, da hun også snart er for stor til liften.
Det skal siges at jeg har ammet til hun var 3½ måned og hun gang på gang har sprunget op på næste vækstkurve, når hun er blevet målt og vejet. Da hun blev født vejede hun 3000 g og var 50 cm - nu er hun oppe på 7300 g og 66 cm. Hun er en tilfreds og aktiv pige til daglig. En typisk dag for tiden ser sådan ud:
01.00: får ca 150 ml MME.
05.00: får ca 80-120 ml MME og vil herefter ikke sove længere.
07.30: ca 100 ml MME
10.00: ca 150-180 ml MME
12.30: ca 100-130 ml MME
15.00: ca 150 ml MME
17.30: ca 150 ml MME
20.00: ca 150-180 ml MME. Puttes.
Min datter spiser ca med interval af 2½ time om om dagen (før i tiden var det med 3 timers interval), hvor hun tager alt fra 80 ml til 200 ml, jeg har forsøgt at lure en rytme ved at skrive det op – dog uden held, kan blot se en tendens til at hun ikke har så meget appetit om morgenen. Jeg har forsøgt at hun skal spise mere hver gang, for at undgå de mange flaskemåltider ca. 8-9 gange i døgnet uden succes. Nogen gange deler hun også flasken f.eks. 100 ml når hun vågner og 80 ml når hun puttes igen. Men generelt spiser hun mellem 900-1100 ml om dagen.
Min datter virker ikke klar til skemad, da hun ikke har udvist interesse endnu. Jeg bruger MME af type 1. Kan det være at hun skal skiftes til type 2 MME? Eller er skemad vejen frem trods hun ikke udviser interesse? Ved at vælling frarådes til nat, men kan se du nogen gange råder det alligevel? Jeg har ikke noget imod at give flaske mange gange om dagen, hvis det bare betyder at hun så sover bedre om natten = max en flaske og på sigt ingen natmåltider fra seks måneders alderen.
Håber jeg har givet sig nok informationer, glæder mig til at høre dine råd.