Bedre rytme med flaske - særligt om natten

24. maj 2016

Alder:
4 mdr.

Bedre rytme med flaske - særligt om natten

Hej Helen

Min datter på 4½ måned har haft en rigtig god rytme i forhold til nat, hun plejer at puttes mellem 20.00-21.00 - før er hun ikke træt. Hun plejer at vågne mellem 02.00-03.00 og så få ca 150 ml MME. Derefter sover hun til mellem 06.00-07.30.

Nu er hun begyndt at vågne allerede ved 01.00 tiden og igen mellem 04.30-05.00. Jeg kan se hun er træt ved 05.00 tiden, men hun vil ikke falde i søvn igen - når hun så kommer op klarer hun helt op og vil derefter gerne lege og er derefter ret så træt efter en lille time.

Jeg har ikke noget i mod at stå tidligt op med min datter, men det bekymrer mig, at hun har øget indtaget af MME om natten, når hun snart skal kunne sove uden. Vi var ellers snart på det stadie, at hun skulle sove på eget værelse i samråd med vores egen sundhedsplejerske, da hun også snart er for stor til liften.

Det skal siges at jeg har ammet til hun var 3½ måned og hun gang på gang har sprunget op på næste vækstkurve, når hun er blevet målt og vejet. Da hun blev født vejede hun 3000 g og var 50 cm - nu er hun oppe på 7300 g og 66 cm. Hun er en tilfreds og aktiv pige til daglig. En typisk dag for tiden ser sådan ud:

01.00: får ca 150 ml MME.
05.00: får ca 80-120 ml MME og vil herefter ikke sove længere.

Annonce

... ca 100 ml MME
10.00: ca 150-180 ml MME
12.30: ca 100-130 ml MME
15.00: ca 150 ml MME
17.30: ca 150 ml MME
20.00: ca 150-180 ml MME. Puttes.

Min datter spiser ca med interval af 2½ time om om dagen (før i tiden var det med 3 timers interval), hvor hun tager alt fra 80 ml til 200 ml, jeg har forsøgt at lure en rytme ved at skrive det op – dog uden held, kan blot se en tendens til at hun ikke har så meget appetit om morgenen. Jeg har forsøgt at hun skal spise mere hver gang, for at undgå de mange flaskemåltider ca. 8-9 gange i døgnet uden succes. Nogen gange deler hun også flasken f.eks. 100 ml når hun vågner og 80 ml når hun puttes igen. Men generelt spiser hun mellem 900-1100 ml om dagen.

Min datter virker ikke klar til skemad, da hun ikke har udvist interesse endnu. Jeg bruger MME af type 1. Kan det være at hun skal skiftes til type 2 MME? Eller er skemad vejen frem trods hun ikke udviser interesse? Ved at vælling frarådes til nat, men kan se du nogen gange råder det alligevel? Jeg har ikke noget imod at give flaske mange gange om dagen, hvis det bare betyder at hun så sover bedre om natten = max en flaske og på sigt ingen natmåltider fra seks måneders alderen.

Håber jeg har givet sig nok informationer, glæder mig til at høre dine råd.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet